Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.04.2007 11:39 - Вход за външни лица забранен!
Автор: bfpn Категория: Политика   
Прочетен: 2264 Коментари: 3 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
от Петър Андонов*


Единственият възможен консенсус по представения от министър Калфин проектозакон за дипломатическата служба би могъл да се постигне по необходимостта от нормативен акт, който да постави началото на професионалната кариерна дипломация в България. Защото кариерна дипломация в България не е съществувала през последните малко повече от 60 години. Поне в смисъла, който се влага в това понятие в страни като Германия и Великобритания, САЩ или Япония. За никого не е тайна, че получаването на образование по дипломация в Москва (или София) и назначението във външното министерство преди началото на 1990 г. беше висша привилегия за елита на Българската комунистическа партия. Нерядко подобна привилегия е трябвало да бъде благословена и от Държавна сигурност. Промените преди 17 години дадоха възможност и на други партии като СДС, НДСВ и ДПС да вкарат близки до тях експерти в крепостта МВнР. Следователно всяко назначение в МВнР след 1944 г. до днес е само и единствено политическо. При това положение разграничението между политическо назначение и кариерен дипломат е невъзможно.

Проектозаконът за дипломатическата служба, изглежда, има за основна цел нещо твърде битово - да укрепи позициите на дипломати, заемащи в момента ключови позиции в управлението на МВнР и в посолствата за около 5-10 години напред. Профилът на голяма част от тях може да се опише с две абревиатури - БКП и МГИМО (Московски държавен институт за международни отношения). Това прави прокламираните в проекта принципи на "партийна необвързаност" и "конкуренция, основана на професионални качества" лицемерна приказка за наивници. Доказателство за това са правомощията на предвижданата нова всемогъща фигура на постоянния секретар. В проектозакона те са скандално по-големи от тези на министъра и неговите заместници, взети заедно. Постоянният секретар координира и контролира функционирането на дипломатическата служба, назначава генералните директори, осигурява спазването на принципите на професионалното кариерно развитие на служителите, упълномощава ги да правят публични изявления, предлага какви да са правомощията на посланиците за специални поръчения, ръководи атестационната комисия, която ежегодно прави най-вълнуващото упражнение в МВнР - ротацията в дипломатическата служба. Постоянният секретар има по-голям мандат от този на министъра - 5 години срещу 4, при това с възможност за удължаване с още една. Той участва "по право" в работата на политическия кабинет на министъра. Така всеки следващ министър и неговите заместници - особено при смяна на политическата конфигурация след избори, ще бъдат заложници на игрите (и интригите) на постоянния секретар и определените от него генерални директори. Изискванията за заемане на тези длъжности са такива, че е неизбежно човек да е започнал работа в МВнР далеч преди 1989 г. Някои "кариерни" заместник-министри и директори на дирекции са правили немалко опити да манипулират външните министри и досега, но поне не е било законово циментирано. След евентуалното приемане на подобен закон г-н Калфин ще бъде първият министър в по-неизгодна позиция от своите предшественици. Още повече че хората от споменатата каста вероятно вече го броят за случаен човек. Парадоксално е, че по закон министърът ще бъде изцяло лишен от контрол върху дейността на ведомството, което се предполага да ръководи. Политиците ще изпаднат тотално под властта на бюрократите. Това обезсмисля провеждането на парламентарни избори. Външният министър се избира от парламента и отговорността не само за външната политика, но и за управлението на МВнР като администрация се носи пред избирателите от него, от премиера, от правителството, а не от задкулисни играчи със специфични интереси.

Проектозаконът за дипломатическата служба буди недоумение и с факта, че поставя МВнР в различна ситуация спрямо останалите министерства (където няма постоянен секретар, генерални директори и политически директор) и третира дипломатическите служители като особен вид държавни служители. Вероятно целта е да се засили внушението, че дипломатическата служба е занимание за свръхчовеци, и да я капсулира, докато определена група хора достигне възраст за пенсия. Фигурата на политическия директор, който трябва да отговаря за изработването на националните позиции и външнополитическата координация по линия на общата външна политика на ЕС, лишава от смисъл и поста на министър по европейските въпроси в сегашната структура на правителството. За сметка на това дублажът на функциите обещава повече разходи за данъкоплатците.

Като член на ЕС и НАТО България има нужда от нови стандарти на прозрачна и ефикасна дипломация. За това е необходима реформа на МВнР, подобна на извършената от външното министерство на Япония през август 2002 г., която да отвори вратите за външни професионалисти и експерти: 20% от посланиците на България да са хора, получили признание в определени области на своята експертиза, и други 20% от посланиците да са държавни служители от други министерства (на финансите, на икономиката, на отбраната и др.); назначаване на външни експерти на висши позиции като (генерален) директор; доминиране на политическото ръководство на МВнР над висшите бюрократи, за да не се размива отговорността (любим похват на свързаните с абревиатурите БКП/БСП и МГИМО дипломати от "кариерата").

Проектозаконът за дипломатическата служба, представен от министър Калфин, е приемлив за страна с устойчива и утвърдила се демокрация, а не за държава, която все още има колебания дали е преминала през чистилището на прехода. Този проектозакон би звучал изключително адекватно някъде около 2025 г.


*Авторът е председател на УС на Българската асоциация за външна политика. Посланик на Република България в Япония и Филипините (1998 - 2003). Текстът отразява неговото лично мнение.



Тагове:   вход,


Гласувай:
0
0



1. viovioi - темата на постинга е и отговора
16.04.2007 13:50
не само, че няма да има скоро кариерни дипломати,но и във въпросните дипломатически служби ще се окопават все повече старите бюрократи.
цитирай
2. viovioi - това е нахалство
18.04.2007 15:04
или цензура някаква малоумна .Прочетен 150 пъти, нито един разрешен коментар.Написала съм си името ти да не влизам повече тук!Приятно уединение умнико!!!!
цитирай
3. анонимен - Mnogo to4na statia !
03.07.2007 12:13
No nishto nyama da stane dokato ne se smeni sega6nata politi4eska sistema i segashnite bludoliszi vav vanshno, praveiki se na tova, koeto nikoga ne sa bili - demokrati.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

Архив