Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
23.07.2007 15:06 - ДИПЛОМАТИЧЕСКАТА СЛУЖБА СЕ КАПСУЛИРА
Автор: bfpn Категория: Политика   
Прочетен: 2312 Коментари: 3 Гласове:
0



Пратениците на Външно зад граница се третират неоснователно като особена каста държавни служители


Между първо и второ четене проектозаконът трябва да гарантира нейната отвореност на конкурентна основа

Петър Андонов*
в.”Политика”, 13-19 юли 2007 г.


Никой не се съмнява в необходимостта от нормативен акт, който да постави началото на професионалната кариерна дипломация в България. Полярни обаче са мненията по въпроса дали към днешна дата определението „професионалист” се покрива с понятието „дипломат от кариерата”. Според философията на приетия на първо четене проектозакон за дипломатическата служба, между двете понятия има стропроцентово съвпадение. Според редица опити за внушения, направените политически назначения след 1990 г. се обявяват като „пришълци” и „партийци”, а тези преди това - като „кариерни дипломати” и „професионалисти”.  Очевидно подобно разделение, започнало по неизбежност в началото на прехода към демокрация и продължаващо и до днес, е некоректно. Привилегията да следваш дипломация и да получиш назначение в МВнР, дори и с конкурс преди промените не можеше да се ползва без благословията на БКП, а често и на ДС. Иновацията и творчеството във външната политика се свеждаха до стриктно изпълнение на указанията от Москва. Обратно, експерти от други области, които влязоха отвън в дипломацията в периода на промените, внесоха нова енергия, позиционирайки България като държава, чиято външна политика се базира на евроатлантически и демократични ценности. Както в едната, така и в другата група има хора с качества, от които нито едно правителство не би трябвало да си позволи лукса да се лишава и хора, от които всеки би се срамувал, че ги познава.

Проектозаконът за дипломатическата служба се оказва рамката, която трябва да циментира моментното статукво за пет години напред. Съмненията за това възникват от преходните и заключителни разпоредби (дяволът на детайлите обикновено е там), в които се казва, че „в срок от три години от влизането на закона в сила министърът на външните работи привежда правното положение на служителите в дипломатическата служба в съответствие с разпоредбите на закона”. Засега правителството не е формулирало логично основанията си за влизането на закона за дипломатическата служба в действие след три години, а не веднага след приемането му.  
Проектозаконът за дипломатическата служба капсулира дипломатическата служба и превръща МВнР в най-затворената система в рамките на правителството. Дипломатическите служители се третират неоснователно като особена каста държавни служители. Текстът има много лесна за дешифриране цел: да гарантира постоянната ротация на  постовете постоянен секретар, генерални директори и политически директор като детайлизира със съмнителна конкретика специфични изисквания към тях, на които в момента отговарят не повече от 10-15 души в цялото министерство. Замисълът е те да бъдат абонирани за тези висши постове в министерството в комбинация с посланически мандати. Тази „уловка” вече е ясна за „редовите” дипломати в МВнР и те са наясно кой конкретно влиза в този списък. На всичко отгоре изискванията за тези длъжности са такива, че кандидатът за тях трябва да е започнал работа в МВнР преди 1989 г.    
Правомощията на предвижданата нова и всемогъща фигура на постоянния секретар в приетия на първо четене проектозакон са скандално по-големи от тези на министъра и неговите заместници взети заедно. Постоянният секретар координира и контролира функционирането на дипломатическата служба, назначава генералните директори, осигурява спазването на принципите на професионалното кариерно развитие на служителите, упълномощава ги да правят публични изявления, предлага какви да са правомощията на посланиците за специални поръчения, ръководи атестационната комисия, която ежегодно взема решения по ротацията в дипломатическата служба. Постоянният секретар има по-голям мандат от този на министъра – 5 години срещу 4 - при това с възможност за удължаване с още една. Той участва „по право” в работата на политическия кабинет на министъра. Така всеки един следващ министър и неговите заместници – особено при смяна на политическата конфигурация в резултат на избори – ще бъдат заложници на интригите на постоянния секретар и определените от него генерални директори. Една от основните промени в проектозакона за дипломатическата служба трябва да се насочи към  дискусия за необходимостта от наличието на подобна позиция въобще или най-малко към драстично ограничаване на правомощията на  постоянния секретар.  
Парадоксално е, че по закон министърът ще се окаже изцяло лишен от контрол върху дейността на ведомството, което се предполага да ръководи. Външният министър обаче се избира от парламента. И Ивайло Калфин, и Соломон Паси, и Надежда Михайлова получиха доверието на избирателите преди да седнат в креслото на външния министър. Отговорността не само за външната политика, но и за управлението на МВнР като администрация се носи пред избирателите първо от външния министър, а после и от премиера и правителството. В този смисъл законовото гарантиране на изграждането на паралелна бюрократична мега-власт в МВнР са неприемливи. Един нов закон за дипломатическата служба би трябвало да предвиди механизми за засилване на парламентарния и публичен контрол върху работата на МВнР.  
Друга наложителна промяна в проектозакона за дипломатическата служба е опростяването на изискванията за заемане на позициите постоянен секретар , генерален директор и политически директор. Достатъчно е кандидатите за тези постове да имат висше образование, да са български граждани, неосъждани и да не са били никога и при никакви обстоятелства служители, агенти и сътрудници на Държавна сигурност. Един проектозакон за дипломатическата служба трябва да предвижда за всички вакантни постове в МВнР, вкл. и за най-висшите от тях да се провежда задължителен открит конкурс. Достъп до този конкурс трябва да имат както държавните служители в министерството, така и външни експерт и държавни служители от други министерства (например Министерство на финансите или Министерство на икономиката и енерегетиката). Едва ли кариерен дипломат от МВнР би се страхувал да се яви на конкурс срещу „аматьор” в дипломацията, криейки се зад маската на „кариерността” ако е уверен в личните си способности и познания. Явяването на конкурс би стимулирало едновременно дипломатите от кариерата да се поддържат в отлична професионална форма и външните експерти да се докажат като специалисти. От подобна здравословна конкуренция дипломатическата служба на България като член на ЕС и НАТО би могла само да спечели.  
Правителственият законопроект за дипломатическата служба се намира между първо и второ четене. Обикновено това е периодът, когато е най-уместно да се правят корекции, базирани на широк публичен дебат. Засега обаче този дебат не само съзнателно се избягва, но и няма изгледи да се случи. Защото посредствеността – кариерна или политическа - винаги ще се стреми да елиминира конкуренцията.


*Авторът е бил посланик на Република България в Япония и Филипините (1998-2003).



Тагове:   служба,   КАПСУЛИРА,


Гласувай:
0
0



1. stoni - Tezi
26.07.2007 21:57
predi 89 e nugno da si hodqt vednaga....ostanalite da se preseqt....80+% ot tezi hora slugat na sebe si i semejstvata si a ne na horata, koito si vadqt pasporti i im pla6tat zaplatite..........
цитирай
2. анонимен - Osven 4e trjabva da ima zakon za d...
14.08.2007 12:54
Osven 4e trjabva da ima zakon za diplomati4eskata sluzba mnogo vazno e da ima obrazovatelen cenz za praktikuvaneto na tazi profesija. Naprimer da si zavyr6il magistyrMezdunarodni otno6enija ili Politologija i da znae6 minimum dva 4uzdi ezika. Ne sledva filolozi da stavat diplomati, taka kakto doktori ne bi trjabvalo da rabotjaj kato advokati osven ako njamat neobhodimite poznanija i diploma za tova. Universitetite v BG obu4avat kadri po Mezdunarodni Otno6enija, pove4eto ot koito posle ne mogat da se realizirat po specialnostta.
цитирай
3. анонимен - diplomaticeska slujbi
03.12.2007 14:28
zapazva se statukvoto!palna lipsa na sveji idei.nisto drugo ne moje da se ocakva ot betonata glava na edin kalfa.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

Архив